O xurado elixiu esta proposta entre as seis seleccionas como finalistas, presentadas e defendidas nun acto público. As outras cinco foron ‘Acompañamento terapéutico a persas con demencia: Son eu’ de Afaga, ‘Un conto que conta’ de Agavih, ‘VEMcellados’ de Avempo, ‘Club xove: renglóns imperfectos’ de DOA e ‘Espazo libre de xermes’ de Bicos de Papel.
Nesta convocatoria, as asociacións presentadas tiñan que elaborar, presentar e defender para súa posterior posta en marcha, iniciativas, accións ou actividades con carácter innovador, que emanen das propias asociacións.
Na valoración dos proxectos, o xurado tivo en conta criterios como a pertinencia e relevancia, a factibilidade, o impacto e a sustentabilidade da proposta. O proxecto mellor valorado recibiu un recoñecemento de 1.500 euros, que será complementado con 3.000 euros máis no momento da súa posta en marcha.
Xogos para controlar a respiración
O proxecto gañador propón a utilización de videoxogos específicos para controlar a respiración. Segundo o presidente da Asociación Galega de Fibrose Quística, Juan da Silva, “os videoxogos convencionais non son saudables porque provocan tensión nas mans e nas costas”. “Despois do uso a longo prazo, os nenos comezan a respirar coa parte superior dos seus pulmóns causando falta de aire e baixa oxixenación. Os xogos respiratorios son o contrario e ensinan a respirar máis e máis lentamente; tamén melloran a capacidade de falar e, como resultado, os que practican estes xogos fanse máis sociables”, engade.
Estes xogos de respiración baséanse nunha técnica chamada Respiración con beizos cruzados (RLF). É unha manobra que se emprega frecuentemente nos programas de rehabilitación respiratoria, co obxectivo de mellorar a eficacia da respiración e proporcionar un mellor control da dispnea durante o exercicio das actividades da vida diaria dos pacientes, e están deseñados para adestrar aos nenos para facer máis longas exhalacións.
Isto é especialmente recomendado para persoas con problemas respiratorios e trastornos estresantes (ansiedade, presión arterial). En xeral, os médicos animan ás persoas a realizar estas terapias para obter máis osíxeno, obter enerxía ou relaxarse. Con este mecanismo conseguirase unha respiración máis lenta, máis profunda e máis eficiente.
En definitiva, esta terapia logra unir o mellor de dous mundos: a diversión dos videoxogos e os avances tecnolóxicos. A idea é adestrar a respiración dos beizos pulsados, xogando, a través de xogos interactivos controlados pola respiración. Deste xeito pódese obter unha puntuación e controlar o progreso. Tamén fai divertida e amena o adestramento, e en calquera lugar grazas á móbil ou a tablet adéstrase mentres se xoga.
As vantaxes que ofrece este tipo de técnica sobre outras terapias e que os xogos de respiración están controlados pola propia respiración do xogador, polo que non é necesario usar o rato do ordenador. Tal forma de usar unha computadora non provoca tensión na man e na parte superior que impide eventualmente lesións como «síndrome do túnel do carpo» e mala postura a unha idade máis nova.
A principal vantaxe é practicar a respiración de beizo dun xeito divertido e sinxelo e obter de forma indirecta unha adherencia ás técnicas respiratorias necesarias para a fisioterapia respiratoria na Fibrose Quística.